Forum dyskusyje    

MENU

Strona główna

Forum Dyskusyjne

Żywność transgeniczna

Żylaki

Zdrowe zęby

E-dodatki w żywności

Dieta a zdrowie

Oblicz swoją dietę

Odchudzanie

Czy wiesz co pijesz?

Nadmiar cukru

Witaminy

Profilaktyka cholesterolowa

Zdrowe warzywa

Kosmetyki

Komputery szkodzą

Wody mineralne

Wypoczynek w SPA

Polskie uzdrowiska

Telefon a zdrowie

Ziołolecznictwo

Przedwczesne łysienie

Wady wzroku

Bioenergoterapia

Rzuć palenie !

Biorytmy

Horoskop

linki

 

 

Diety

dieta 1000 kalorii

dieta Diamondów

dieta śródziemnomorska

dieta antycellulitowa

spalacze tłuszczów

aktywność fizyczna

kosmetyki wspomagające odchudzanie

oblicz kalorie

indeks glikemiczny

kalkulator BMI

 

Profilaktyka cholesterolowa

 


Dieta dla zdrowia i urody


 

 Sposób odżywiania niewątpliwie wpływa na nasz wygląd, kondycję i samopoczucie. Niejednokrotnie zmiana diety lub samo już włączenie do jadłospisu odpowiednich produktów sprawia, że czujemy się dużo lepiej. Warto zatem wiedzieć co jeść, aby zawsze tryskać zdrowiem i energią, cieszyć się szczupłą sylwetką, mieć piękne, lśniące włosy i promienną cerę.

 

Co jeść, aby pięknie wyglądać

 Zanim sięgniesz po gotowe preparaty witaminowe, sprawdź, czy Twoja dieta uwzględnia wszystkie niezbędne dla zdrowia i urody składniki.

  • Jeśli masz problemy z cerą, zadbaj, aby Twój jadłospis uwzględniał takie produkty jak:

    • drożdże oraz zielone warzywa - dostarczają kwasu foliowego, który jest niezbędny, aby cera była promienna;

    • ryby, wątroba, orzechy - zawierają witaminę B6. Jej niedobór powoduje, że skóra staje się ziemista;

    • brokuły, migdały, pestki słonecznika, tłuszcze roślinne - są źródłem witaminy E, która neutralizuje wolne rodniki i chroni skórę przed starzeniem;

    • czosnek, cebula, jaja, ryby - są źródłem siarki, która korzystnie wpływa na skórę.

    •  

  • Aby paznokcie były mocne i lśniące, w Twojej diecie nie powinno zabraknąć takich produktów jak:

    • mleko, sery, jarmuż, natka pietruszki, sardynki - są bogate w wapń, którego niedobór powoduje kruchość i łamliwość paznokci;

    • suszone śliwki i morele, rodzynki, czekolada, szpinak, podroby, wołowina, groszek zielony - zawierają żelazo, dzięki któremu paznokcie są mocne i nie rozdwajają się (warto jednocześnie pamiętać, że przyswajanie żelaza przez organizm ułatwia witamina C).

       

  • Piękne, zdrowe włosy to ważny atrybut urody. Sposób odżywiania ma ogromny wpływ na stan włosów. Korzystna będzie dieta bogata w następujące produkty:

    • drożdże, mleko, żółtka jaj, produkty sojowe - dostarczają organizmowi witaminy H (biotyny), której niedobór objawia się m.in. przetłuszczaniem i wypadaniem włosów;

    • chleb razowy, otręby pszenne, płatki owsiane, ziele skrzypu, pokrzywa - zawierają krzem, który zapobiega rozdwajaniu włosów;

    • kiełki pszenicy, ostrygi, wątroba wołowa, chude mleko, kakao, żółtka jaj, orzechy - są źródłem cynku, którego niedobór powoduje m.in. wypadanie i łamliwość włosów;

    • jodowana sól, ryby morskie - zawierają jod, który korzystnie wpływa na ogólny stan włosów.

 

Jedz na zdrowie

 Właściwy dobór składników codziennej diety w dużym stopniu decyduje o naszym zdrowiu, kondycji i witalności. Nieodpowiedni dobór składników pokarmowych może znacząco wpłynąć na pogorszenie naszego stanu zdrowia; jest także jedną z najczęstszych przyczyn nadwagi i otyłości. Co jeść, aby poprawić samopoczucie, zapobiec chorobom, a także pomóc organizmowi zwalczyć rozmaite choroby i dolegliwości? Przeczytaj poniższe rady.

  • Jeśli masz kłopoty z krążeniem, chcesz zmniejszyć ryzyko choroby wieńcowej serca, koniecznie zadbaj aby Twoja dieta obfitowała w produkty takie jak:

    • oliwa z oliwek, tłuste ryby morskie

    • czosnek - w naturalny sposób obniża ciśnienie oraz poziom cholesterolu, jest bogaty w przeciwutleniacze (antyoksydanty)

    • brzoskwinie, morele, banany, szpinak, botwina, sok pomidorowy, sok pomarańczowy - są bogate w potas, dzięki czemu korzystnie wpływają na serce, regulują ciśnienie, zmniejszają ryzyko udaru

    • migdały, orzechy, siemię lniane

    • chude mięso, chudy nabiał

    • ciemna czekolada - jest bogata w antyoksydanty

    • czerwone wino - zawiera antocyjany, substancje wzmacniające naczynia krwionośne i zwalczające wolne rodniki, a jak wiadomo wolne rodniki są odpowiedzialne na niektóre choroby, np. zawał

    • świeże lub mrożone owoce i warzywa (przynajmniej 5 porcji dziennie).

    •  

    Produkty, których należy unikać:

    • dania typu fast food

    • tłuste mięsa i wędliny

    • czerwone mięso (sprzyja miażdżycy).

    •  

       

  • Jeśli cierpisz na wrzody żołądka, Twoja dieta powinna być lekkostrawna. Oczywiście zdrowa dieta nie zastąpi leczenia (zwłaszcza jeżeli chorobie winna jest bakteria Helicobacter pylori), jednak pomoże odciążyć chory narząd, zwłaszcza w okresie nasilenia dolegliwości, które u większości osób występują wiosną i jesienią. Do produktów, które należy wyeliminować z menu należą m.in.:

    • alkohol, mocna kawa i herbata, napoje gazowane

    • bardzo zimne lub bardzo gorące napoje

    • potrawy smażone, marynowane, peklowane, wędzone

    • posiłki typu fast food

    • lody

    • wywary mięsno-warzywne

    • zupy zaprawiane zasmażkami

    • tłuste gatunki mięs i wędlin

    • tłuszcze zwierzęce (smalec, słonina)sery żółte i topione

    • jaja na twardo

    • ostre przyprawy (np. pieprz, musztarda)

    • ocet i produkty z jego zawartością (np. grzyby marynowane)

    • wszelkie ciężkostrawne produkty i potrawy, m.in. nasiona roślin strączkowych (fasola, groch, bób), dania z kapustą, grzybami, cebulą, świeże i razowe pieczywo, niedojrzałe i twarde owoce surowe zwłaszcza ze skórką, skoncentrowane słodycze (czekolady, kremy, tłuste ciastka).

    •  

    Co należy jeść:

    • lekkostrawny nabiał :jogurt, kefiry, mleko, twaróg

    • jajka na miękko, omlety na parze

    • świeże masło

    • sucharki, biszkopty

    • drobny gotowany makaron

    • drobne kasze, ryż, płatki owsiane

    • chude mięso (np. duszone) i chude ryby (np. przyrządzone na parze)

    • gotowane warzywa (buraki, marchew, szpinak, dynia, seler)

    • sałata, pomidory

    • przeciery z gotowanych owoców

    • kisiele, budynie, galaretki owocowe

    • łagodne ziołowe przyprawy, np. melisa, bazylia, estragon

    • napoje: słaba herbata (najlepiej zielona), zioła (rumianek, dziurawiec),

    • rozcieńczone soki owocowe, kompoty ze świeżych jabłek, śliwek, wiśni, kawa zbożowa z mlekiem

    • siemię lniane.

    •  

       

  • Jeśli masz kłopoty z woreczkiem żółciowym musisz wyeliminować z diety produkty wzmagające wydzielanie żółci. Unikaj m.in.:

    • wszelkich ciężkostrawnych posiłków, m.in. potraw smażonych, zaprawianych zasmażkami, ciężkich sosów, tłustych gatunków mięs i wędlin, nasion roślin strączkowych

    • tłuszczu oraz wszelkich potraw tłustych lub sporządzonych na tłuszczach

    • rosołu

    • majonezu

    • ostrych przypraw

    • kapusty, cebuli

    • żółtek jaj

    • podrobów

    • czekolady, słodyczy

    • alkoholu.

    •  

    Twoja dieta powinna być oparta na takich produktach jak:

    • oleje tłoczone na zimno, niewielkie ilości masła

    • czerstwe białe pieczywo

    • chudy nabiał

    • gotowane warzywa

    • chude gatunki mięs i ryb (najlepiej gotowane na parze)

    • kleik ryżowy, purée ziemniaczane

    • lekkostrawne zupy np. krupnik

    • soki owocowe rozcieńczone wodą.

    •  

       

  • Żylaki to problem nie tylko estetyczny. Aby ich uniknąć, zadbaj o odpowiednią dietę, w której nie braknie takich produktów jak:

    • oliwa z oliwek

    • orzechy

    • awokado

    • kasza gryczana - jest cennym źródłem rutyny, która uszczelnia ścianki naczyń krwionośnych

    • świeże owoce (np. cytrusy, czarna porzeczka, owoce dzikiej róży) i warzywa (np. papryka) - są bogate w witaminę C, która zapobiega pękaniu naczyń krwionośnych

    • brokuły - są źródłem witaminy E, której niedobór prowadzi do zaburzeń w ukrwieniu

    • truskawki, pomarańcze, jagody, jeżyny, ciemne winogrona, suszone śliwki, kapusta włoska, buraki - zawierają antyoksydanty, które chronią naczynia krwionośne przed uszkodzeniem.

    •  

    Unikaj m.in.:

    • ciastek, cukierków

    • tłustych potraw

    • soli

    • alkoholu, mocnej kawy i herbaty.

    •  

       

  • Jeśli cierpisz z powodu problemów z trzustką, unikaj:

    • słodyczy, cukru

    • alkoholu, kawy, herbaty

    • czerwonego mięsa

    • tłuszczu

    • produktów bogatych w błonnik.

    •  

    W diecie staraj się uwzględnić:

    • lekkostrawne białe pieczywo

    • ziemniaki

    • owoce zawierające mało cukru (np. grejpfruty)

    • kiełki pszenicy - są bogate w cynk, który uczestniczy w wytwarzaniu soków trawiennych

    • sok pomidorowy - bogaty w potas, którego niedobór często występuje u osób chorych na trzustkę

    • zielone warzywa - zawierają witaminę A, która m.in. chroni trzustkę przed toksycznymi substancjami

    • kasze gotowane (np. jaglana).

    •  

       

  • Napięcie przedmiesiączkowe to problem wielu kobiet. Uciążliwe dolegliwości pomoże złagodzić odpowiednia dieta. Zadbaj aby w Twoim menu (zwłaszcza na kilka dni przed miesiączką) znalazły się:

    • soja - reguluje poziom hormonów a także jest cennym źródłem antyutleniaczy

    • orzechy, migdały, kakao, banany, kasza gryczana, botwinka, pieczywo pełnoziarniste, kiełki pszenicy - zawierają magnez, który reguluje przemianę materii oraz działanie systemu nerwowego, zapobiega zmęczeniu, działa relaksująco

    • jogurt, natka pietruszki - są bogate w wapń, który zmniejsza skurcze macicy

    •  

    Przy okazji warto pamiętać, że niektóre produkty (np. szpinak, szczaw, rabarbar, kakao, herbata) zawierają kwas szczawiowy, który wiąże wapń, czyniąc go nieprzyswajalnym dla organizmu, dlatego też spożywając te produkty można dostarczyć organizmowi dodatkową porcję wapnia (np. wypijając dodatkową szklankę mleka). Nie powinno się także zestawiać w jednym posiłku produktów zawierających kwas szczawiowy.

     

    Aby złagodzić napięcie przedmiesiączkowe, unikaj:

    • nadmiaru soli

    • potraw smażonych

    • marynat

    • potraw pikantnych

    • napojów gazowanych

    • alkoholu.

    •  

       

  • Jeśli żyjesz w stałym stresie i napięciu, postaraj się wzmocnić organizm odpowiednią dietą, która powinna uwzględniać:

    • pieczywo pełnoziarniste, płatki zbożowe, ziemniaki, makaron, czyli węglowodany złożone, które podnoszą poziom serotoniny, dzięki czemu nasz nastrój poprawia się

    • owoce o dużej zawartości witaminy C (np. cytrusy, czarna porzeczka), która wzmocni osłabiony przez stres układ odpornościowy

    • wątroba, jajka, otręby - znajduje się w nich witamina B6, której niedobór może powodować m.in. bezsenność, złą koncentrację i nerwowość

    • kakao, orzechy, fasola, groch - są bogate w magnez, który jest czynnikiem przeciwstresowym, niedobór magnezu powoduje zakłócenia w pracy układu nerwowego

    • płatki owsiane, kasze mało oczyszczane, drożdże, jajka - są bogate w witaminę B1 (tiaminę), której niedobór powoduje zaburzenia w układzie nerwowym. Zapotrzebowanie na witaminę B1 wzrasta, gdy jesteśmy przemęczeni lub zestresowani. Ponadto należy pamiętać, ze kawa w znacznym stopniu niszczy witaminę B1, a więc jeśli pijemy kawę, należy zadbać o dostarczenie organizmowi większej ilości witaminy B1.

    •  

       

  • Jeśli brakuje Ci energii, czujesz się osłabiona po chorobie lub przemęczona pracą, spróbuj zastosować dietę, która pomoże odzyskać dobrą formę. Nie powinno w niej braknąć takich produktów jak:

    • zielone warzywa (np. szpinak, brokuły), wątroba cielęca, chude mięso, krewetki, suszone śliwki i morele, orzechy - zawierają żelazo, które poprawia odporność organizmu i zapobiega zmęczeniu, a jego niedobór powoduje m.in. apatię

    • kukurydza, kiełki zbóż, jajka - dostarczają witaminy E, która dodaje energii i witalności oraz hamuje procesy starzenia

    • ryby - zawierają kwasy tłuszczowe OMEGA 3, dzięki czemu korzystnie wpływają na odporność organizmu, na serce i układ krążenia.

    Zrezygnuj z wszelkich potraw tłustych, ciężkostrawnych - zalegają w żołądku, wymagają długiego trawienia, przez co Twoje samopoczucie pogarsza się znacząco.

     

     

  • Jeśli cierpisz z powodu bezsenności, zadbaj aby w Twoim menu znalazły się następujące produkty:

    • ryby, drób

    • mleko

    • miód

    • razowy chleb, jajka, soczewica, kasze, płatki owsiane, mak, warzywa liściaste (np. sałata) - bogate w witaminę B1, której niedobór objawia się m.in. bezsennością

    • niełuskany ryż - jest źródłem witaminy PP, która ma uspokajające działanie na system nerwowy, oraz magnezu, który zapobiega bezsenności.

 

 

Porozmawiaj o dietach na forum dyskusyjnym

 

Copyright: © http://zdrowo.info.pl - 2006 r. - informacje o stronie