Zdrowie
Zdrowy styl życia
- strona główna portalu

Żyj zdrowo -forum dyskusyjne

Forum dyskusyjne o zdrowym stylu życia
Obecny czas: Czw Wrz 20, 2018 2:51 am

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
Autor Wiadomość
 Temat postu: Mnemoniczne rekomendacje III
PostWysłany: Pon Wrz 21, 2015 11:10 am 
Offline
Team Leader
Team Leader

Dołączenie: Pią Wrz 03, 2010 3:49 pm
Postów: 653
Witam

Dziś zajmę się zaleceniami dietetycznymi na wzmocnienie naszej pamięci. Co najmniej kilka składników żywieniowych może służyć naszej pamięci, a w zasadzie jej polepszeniu. Opiszę je tu w kolejności od najważniejszych do tych mniej ważnych.

Żelazo (ferrum) - jest to jeden z najważniejszych składników pamięci. Stymuluje ono procesy myślowe i uczenia się na co wskazują liczne dowody. W zasadzie nie znany jest dokładny mechanizm działania żelaza, więc pozwolą Forumowicze że wytłumaczę to po swojemu. Otóż mózg potrzebuje do swej pracy tlenu, a jego transporterem jak wiadomo jest krew. Żelazo wchodzi w skład hemu, barwnika krwi, który to spełnia szczególną rolę właśnie w transporcie tlenu. To dlatego jest ono tak ważnym składnikiem wspomagającym proces myślenia i zapamiętywania.
Gdzie znajdziemy żelazo? Przede wszystkim w wątróbce i czerwonym mięsie. Ale żelazo występuje także w czerwonych, pomarańczowych i żółtych warzywach, w warzywach ciemnozielonych jak szpinak, czy natka pietruszki, w suszonych owocach jak jabłka, śliwki, morele, czy rodzynki, w orzechach i bakaliach, a także w ziołach tj pokrzywa.

Cynk (zincum) - to również bardzo ważny minerał dla pracy mózgu. Cynk bowiem wraz z wapniem steruje procesami myślenia i uczenia się. Znajdziemy go głównie w pestkach dyni i słonecznika, a także w owocach morza.

Wapń (calcium) - waz z cynkiem i metioniną bierze udział w procesie zapamiętywania i myślenia. Steruje wytwarzaniem przekaźników nerwowych tj acetylocholina, czy serotonina. Neuroprzekaźniki zaś biorą udział właśnie w procesie zapamiętywania i przypominania. Wapń znajdziemy w produktach nabiałowych, ale także w ostrygach, sardynkach, czy szprotach.

Selen (selenium) - jest to pierwiastek śladowy wspomagający cynk w jego funkcji. Selen znajdziemy w rybach i owocach morza, gdzie występuje on dość obficie.

Witamina A (akseroftol) - jest to jedna z witamin młodości także dla naszego mózgu. Ponieważ jest rozpuszczalna w tłuszczach istnieją hipotezy iż wspomaga ona syntezę neuroprzekaźników. Witaminę A znajdziemy w czerwonych, pomarańczowych i żółtych warzywach i owocach gdzie występuje ona w postaci beta karotenu, a także w szpinaku, natce pietruszki, warzywach korzeniowych, warzywach liściastych tj kapustne i sałata.

Witamina D3 (cholekalcyferol) - podobnie jak witamina A bierze udział w syntezie neuroprzekaźników. Znajdziemy ją w tłuszczach roślinnych oraz mleku.

Witamina E (tokoferol) - wspomaga witaminę A i D w ich funkcji, a ponadto zwana jest witaminą młodości również naszego mózgu, chroniąc komórki mózgowe przed obumieraniem. Znajdziemy ją w zielonych warzywach liściastych i w produktach zbożowych.

Witamina B5 (biotyna) - jest witaminą nadzorującą proces syntezy acetylocholiny z fosfatydylocholiny jako najważniejszego neuroprzekaźnika sterującego procesem myślenia i zapamiętywania. Witaminę tą znajdziemy obficie w mleku.

Kwasy tłuszczowe omega 3 - biorą wraz z witaminą B5 udział w syntezie i funkcji neuroprzekaźników tj acetylocholina i serotonina. Znajdziemy te niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe w rybach tj łosoś, makrela, śledź, czy węgorz. Dużo kwasów omega 3 występuje w tłuszczach roślinnych które dodatkowo są nimi wzbogacane.

Tryptofan - jest to aminokwas biorący udział w syntezie acetylocholiny, melatoniny i serotoniny. Są to trzy najważniejsze aminokwasy biorące udział w procesach zapamiętywania. Tryptofan znajdziemy w sałacie, brokułach, orzechach brazylijskich, orzechach nerkowca, bananach, czy mleku.

Tyrozyna - jeden z aminokwasów uczestniczący w syntezie melatoniny, neuroprzekaźnika snu i zapamiętywania. Tyrozynę znajdziemy w mięsie, w szczególności mięsie drobiowym.

Acetylo L karnityna - jest to związek biorący udział w syntezie neuroprzekaźników. To jest zaś walorem działającym na korzyść naszej pamięci. Acetylo L karnitynę najlepiej jest uzupełniać w suplementacji diety.

Bor - to pierwiastek również wspomagający pamięć. Bor dość obficie występuje w jabłkach. Dlatego dzienne spożycie 2 jabłek wystarcza aby wspomóc proces zapamiętywania.

I to w zasadzie wszystkie składniki żywieniowe wspomagające naszą pamięć. Na koniec warto dodać że w przypadku osłabienia pamięci warto jest stosować kompleksową, a niejednorodną terapię, wzorującą się na wszystkich trzech rodzajach rekomendacji, a więc zarówno dietetycznych, jak i percepcyjnych i racjonalnych. Dopiero to przyniesie najlepsze efekty wzmacniające, które posłużą nam na dobre.
Pozdrawiam serdecznie
dany


Góra
 Profil  
 

zdrowie



Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 9 gości

Planujesz na urlop? - http://wypoczynek.turystyka.pl/


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Redakcja serwisu zdrowo.info.pl informuje, że publikowane komentarze są prywatnym opiniami użytkowników forum i nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. | polityka prywatności