Forum dyskusyjne    

MENU

Strona główna

Forum Dyskusyjne

Żywność transgeniczna

Żylaki

Zdrowe zęby

E-dodatki w żywności

Oblicz swoją dietę

Odchudzanie

Nadmiar cukru

Witaminy

Zdrowe warzywa

Kosmetyki

Kosmetyki naturalne

Komputery szkodzą

Wody mineralne

Wypoczynek w SPA

Polskie uzdrowiska

Telefon a zdrowie

Ziołolecznictwo

Przedwczesne łysienie

Wady wzroku

Bioenergoterapia

Rzuć palenie !

Biorytmy

Horoskop

linki

 

 

Diety

dieta 1000 kalorii

dieta Diamondów

dieta śródziemnomorska

dieta antycellulitowa

dieta a grupa krwi

spalacze tłuszczów

aktywność fizyczna

kosmetyki wspomagające odchudzanie

oblicz kalorie

Indeks glikemiczny

kalkulator BMI

 

 

Profilaktyka cholesterolowa

 

Zbadaj poziom cholesterolu

 Wielu chorób możemy uniknąć lub zmniejszyć ryzyko ich wystąpienia. Tymczasem często sami przyczyniamy się do powstania niektórych z nich. Wszyscy wiemy jak groźna jest miażdżyca. Ryzyko wystąpienia tej choroby zwiększają:

  • palenie papierosów

  • brak ruch (lub zbyt mała aktywność fizyczna)

  • otyłość i nadciśnienie tętnicze

  • niewłaściwa dieta o zbyt dużej zawartości tłuszczu zwierzęcego i cholesterolu

 Ponieważ nadmiar cholesterolu jest szczególnie groźny, warto raz w roku skontrolować jego poziom we krwi. Przy okazji zalecane jest oznaczenie stężenie triglicerydów. U osób dorosłych całkowity cholesterol nie powinien przekraczać 200 mg/dl. Frakcji HDL powinno być co najmniej 40-50 mg/dl a frakcji LDL - maksymalnie 150 mg/dl. Poziom triglicerydów nie powinien przekraczać 150 mg/dl.
Przenikanie cholesterolu do krwi nasilone jest przez wysokie ciśnienie krwi. Przyspiesza je również palenie papierosów, ponieważ nikotyna uszkadza ścianki tętnic, co ułatwia przenikanie cząsteczek tłuszczu i osadzanie się na ściankach naczyń. Cholesterol występuje w kilku frakcjach. Najbardziej szkodliwy jest ten oznaczony symbolem LDL (tak zwany "zły cholesterol"). Gdy jest go za dużo we krwi, osiada w ścianach tętnic w postaci tzw. blaszki miażdżycowej, która zwęża i usztywnia naczynia krwionośne. Złogi cholesterolowe pojawić się mogą w każdej tętnicy, jednak najczęściej powstają w tętnicach szyjnych (grozi to udarem) oraz w tętnicach wieńcowych (grozi to zawałem serca). Natomiast tzw. dobry cholesterol - HDL, chroni tętnice przed rozwojem miażdżycy, ponieważ transportuje cząsteczki tłuszczu z tętnic do wątroby, gdzie ulega on przetworzeniu na kwasy żółciowe. Dlatego lekarze podkreślają, że niebezpieczny jest nie tylko podwyższony ogólny poziom cholesterolu, ale też zbyt niski poziom dobrego cholesterolu.
Niejednokrotnie aby uniknąć choroby i długiego leczenia wystarczy zmodyfikować styl życia, zwłaszcza sposób odżywiania.

 

Jak obniżyć cholesterol

 Przede wszystkim należy ograniczyć spożycie tłuszczu i cholesterolu. Szczególnie niewskazane są tłuszcze nasycone (występują w prawie wszystkich tłuszczach zwierzęcych i niektórych roślinnych), zaś cholesterol występuje wyłącznie w produktach zwierzęcych i jego spożycie nie powinno przekraczać 300 mg dziennie. Szczególnie obficie cholesterol występuje w żółtkach jaj, podrobach, krewetkach, kawiorze, sardynkach i łososiu.
 Korzystne natomiast działanie wykazują tłuszcze jednonienasycone (występują m.in. w oliwie z oliwek, oleju arachidowym), gdyż zmniejszają ryzyko choroby wieńcowej, oraz tłuszcze wielonienasycone (występują m.in. w oleju sojowym, słonecznikowym), gdyż obniżają poziom cholesterolu. Wielonienasycone tłuszcze rybie (występują w rybach morskich) hamują krzepnięcie krwi i w rezultacie obniżają ryzyko zawału serca.

W jadłospisie należy ograniczyć do minimum spożycie takich potraw jak:

  • tłuste mięsa i wędliny (np. boczek, salceson)

  • tłusty drób

  • skóra drobiu

  • flaczki

  • podroby

  • kawior

  • krewetki

  • smalec

  • słonina

  • masło

  • mleko pełnotłuste

  • śmietana

  • tłusty twaróg

  • żółte sery

  • lody śmietankowe

  • żółtka jaj (ich spożycie nie powinno przekraczać 2 na tydzień)

  • czekolada

  • wyroby czekoladopodobne

  • ciasta, torty

  • makarony z zawartością jaj

  • orzech kokosowy

Jadłospis powinien uwzględniać:

  • surowe i gotowane warzywa i owoce

  • gruboziarniste pieczywo

  • grube kasze

  • otręby owsiane

  • makarony bez zawartości jaj

  • chudy nabiał

  • chude gatunki mięsa wołowego, cielęcego, jagnięcego

  • chude wędliny

  • produkty bogate w witaminy A, C, E (oprócz warzyw i owoców są to: oliwa z oliwek, oleje, nasiona słonecznika, migdały, orzechy włoskie, zielona herbata)

 Ponadto warto przestrzegać zasad zdrowego odżywiania przy sporządzaniu potraw, np. zrezygnować z ciężkostrawnych, tłustych sosów a przed przyrządzaniem mięsa usuwać z niego widoczny tłuszcz. Należy także unikać smażenia. Po zjedzeniu np. smażonego kotleta wzrasta poziom utlenionego cholesterolu i utlenionych kwasów tłuszczowych w surowicy. Proces ten następuje w samej surowicy, jeśli w organizmie brak jest karotenu oraz witaminy E - substancji, które chronią tłuszcze przed utlenianiem.

 

Wiedza społeczeństwa na temat przeciwdziałaniu chorobom serca 

 

Jak uniknąć stresu  stres

 

Copyright: © http://zdrowo.info.pl - 2006 r. - informacje o stronie